Blog - del 1: Kontekst og læringsteoretisk problemstilling

Velkommen til præsentation af mit undervisningsforløb

Mit er Maria Hoegh, og jeg er ansat på Handelsskolen KNord i Lyngby, hvor jeg underviser handelsskoleelever på EUX Merkantil i USF Kontor, Spansk C og Dansk A. Dansk A udgør den primære del af mit arbejde.

Kontekst
Mit fokus vil være klassen 35X, der består af 15 ordblinde og meget læsesvage elever samt 14 ikke-ordblinde elever i alderen 16-18 år. Jeg underviser klassen i Dansk A – 5 lektioner om ugen. De fleste er screenet ordblinde inden deres start på KNord og har derfor på godt og på ondt et meget højt selverkendelsesniveau mht. danskfaglige evner, pga. nederlag og erfaring fra folkeskolen. Det betyder, at flere elever synes at have opgivet på forhånd og mange forventer ikke at bestå Dansk A. 

Årsagen til de udfordringer jeg møder kan sige at udspringe af disse forhold:
  • Mange er ikke bogligt stærke og er derfor ikke erklæret studieparate til en gymnasial uddannelse. Der er ikke et krav om en egnethedserklæring for at blive optaget på en erhvervsuddannelse.
  • Bekendtgørelsen for EUX merkantil samt de eksisterende læremidler er ikke tilpasset elevgruppen og deres forudsætninger. Bekendtgørelsen er en modifikation af HHX bekendtgørelsen for Dansk A. Undervisningsmaterialerne (Systime) er de samme som til STX, HHX og HF.
  • På EUX merkantil er der kun 1 år til at nå i gennem læreplanen for Dansk A.
  • Dertil kommer udfordringen ordblindhed og læsesvage elever.

Læringsteoretisk problemstilling

Med fokus på multimodalitet som didaktisk greb, vil jeg med inddragelse af udvalgte digitale teknologier undersøge, hvordan jeg kan sammensætte et forløb, der i højere grad er tilpasset ordblinde EUX-merkantil-elever, med henblik på at opnå større motivation, lyst og mod til at deltage?

Løsning på problemstillingen

  1. Illeris` model om læringens tre dimensioner vil jeg bruge til at designe læringssituationen for mit Medieforløb – mellem fakta og fiktion 
  2. Jeg vil visualisere et overblik over undervisningsdifferentieringen i form af multimodale teknologier i mit Medieforløb – mellem fakta og fiktion ved hjælp af  e-differentieringsmatrixen.
  3. For at komme helt i deltaljen på mit forløb vil jeg benytte den e-didaktiske overvejelsesmodel. Af hensyn til begrænsningen vil jeg primært koncentrere mig om de markerede niveau (min fremhævning med rød) 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Blog - del 3: Vurdering og diskussion af løsning på min problemstilling