Første studiedag på kurset Digitale teknologier på Metropol. Her sidder jeg sammen med tre andre deltidsstuderende, Linda, Tim, begge fra Roskilde Handelsskole, og Hans fra KNord.
Populære opslag fra denne blog
Blog - del 1: Kontekst og læringsteoretisk problemstilling
Velkommen til præsentation af mit undervisningsforløb Mit er Maria Hoegh, og jeg er ansat på Handelsskolen KNord i Lyngby, hvor jeg underviser handelsskoleelever på EUX Merkantil i USF Kontor, Spansk C og Dansk A. Dansk A udgør den primære del af mit arbejde. Kontekst Mit fokus vil være klassen 35X, der består af 15 ordblinde og meget læsesvage elever samt 14 ikke-ordblinde elever i alderen 16-18 år. Jeg underviser klassen i Dansk A – 5 lektioner om ugen. De fleste er screenet ordblinde inden deres start på KNord og har derfor på godt og på ondt et meget højt selverkendelsesniveau mht. danskfaglige evner, pga. nederlag og erfaring fra folkeskolen. Det betyder, at flere elever synes at have opgivet på forhånd og mange forventer ikke at bestå Dansk A. Årsagen til de udfordringer jeg møder kan sige at udspringe af disse forhold: Mange er ikke bogligt stærke og er derfor ikke erklæret studieparate til en gymnasial uddannelse. Der er ikke et krav om en egnethedserklæring for
Blog - del 3: Vurdering og diskussion af løsning på min problemstilling
Til at designe læringssituationen for mit forløb Medieforløb – mellem fakta og fiktion har jeg taget udgangs punkt i Illeris` model om læringens tre dimensioner: Modellen er bl.a. anvendelig, fordi den belyser det individuelle (tilegnelse) og det sociale aspekt (samspil) Drivkraftsdimensionen: Motivationen for et gymnasialt eksamensbevis er stor, pga. den kultur og de herskende normer, der udgør de unges omverden. Der er indbyrdes tolerance og stort socialt engagement. Viljen er dog svingende, da mange har opgivet på forhånd og anerkendt at de måske alligevel ikke består dansk. Det er denne vilje jeg har forsøgt at rykke ved at vise eleverne, at danskfaglige evner ikke kun er skriftlighed - mundtlighed og multimodal kommunikation er i lige så høj grad danskfaglighed. Samspilsdimensionen: Hvis eleverne oplever, at de kan kapitalisere på viden fra deres ”egen verden” og at det kan bidrage til at løfte deres danskfaglige niveau, vil der opstå større motivation til at bidr
Kommentarer
Send en kommentar