Opslag

1. vejledning: Modulopgave i DigiTek på Metropol

Billede
Efter 6 undervisningsgange kan jeg nu se en tydelig rød tråd i mine noter og blogindlæg; min ungdoms-studieårsklasse på EUX Merkantil, som jeg underviser i Dansk A. Elevernes deltagerforudsætninger giver anledning til et ønske om at kunne lave endnu mere målrettet undervisning, der kan rykke eleverne endnu mere og hermed motivere dem til at være mere aktive og deltagende uanset ordblindhed eller ej. Klassen består af 29 elever, hvoraf 15 er stærkt ordblinde. Alle ordblinde elever er tildelt It-rygsæk, som de fleste benytter aktivt. Jeg udvælger så vidt muligt tekster, der allerede er på NOTA, så de ordblinde kan få oplæst teksterne uden særlige hjælpemidler. Fælles for eleverne er, at de er 16-18 år, dvs. en typisk ungdomsklasse, og på mange måder afspejler gruppen de regler, normer og værdier, der præger unge i det senmoderne samfund. Tidligere benyttede min arbejdsplads KNord sig af organisatorisk differentiering og oprettede særlige klasser kun for ordblinde og læsesvage elever. De...

Efterårslæsning om Danmarks it-satsning og dennes manglende effekt på elevers læring

Billede
Forsiden af Gymnasieskolens seneste medlemsblad taler for sig selv. I en længere artikel i bladet kan man læse, at forsker Jesper Balslev stiller spørgsmålstegn ved effekten af anvendelse af digitale medier i undervisningen. Læs hele artiklen her: Forsker: Danmarks store it-satsning har ikke givet bedre læring   Inspireret af artiklen har jeg lavet denne lille film. Jeg har nemlig været lige så kritisk som Balslev, men min skepsis består I vores tilgang til anvendelsen af digitale medier/teknologier. Teknologierne skal nemlig ikke bare ses som et artefakt til at opnå variation for variationens skyld eller effektivisering af undervisningen. Derimod skal brugen baseres på grundige didaktiske overvejelser, hvor planlægningen af forløb og deltagerforudsætninger udgør en MEGET vigtig faktor.

Hvordan kan digitale teknologier være løsningen på en læringsteoretisk problemstilling?

Billede
Her er et bud på, hvordan de man kan indtænke en eller flere digitale teknologier ind i planlægningen af undervisningen. Læringsteoretisk problemstilling: Eleverne arbejder med meget forskellig hastighed. Hvordan tilgodeses de elever, der hurtigt har løst opgaven?

De 10 didaktiske bud

De 10 didaktiske bud

Forudsætningsmæssige udfordringer på EUD

Modul 3 om undervisningsdifferentiering. Dagens første øvelse:

Længe leve virtuel undervisning, når man har elever på Erasmus-ophold i London

Billede
Jeg har pt. 6 elever, der er på praktikophold i London. 4 af de 6 er svært ordblinde, så der er ingen vej uden om multimodal kommunikation med dem. De har en travl hverdag i London, da de kun er afsted i 3 uger og her skal nå at tilpasse sig sproget og den kulturelle kontekst. Der er ikke meget tid til lektier, så her har jeg forsøgt at sende dem et par videobeskeder og forklare, hvad vi har gennemgået hjemme. Jeg har brugt screencast-o-matic. Det kræver, at man ikke er forfængelig. Lyden er svingende og min stemme lidt skinger, men det er virkelig en super god og hurtig måde at samle flere beskeder på. Jeg har delt filmen med eleverne på klassen facebook-side. Efterfølgende gik det op for mig at resten af klassen også syntes, det var rart at høre timernes indhold gentaget. I en Illeris-kontekst forsøger jeg via denne teknologi at formidle et indhold til elever på en måde, der er tilpasset deres forudsætninger og situation. Jeg ved, at de er motiveret for hurtigt at få et overblik ov...

Kan man mon bruge Thinglink til feedback på skriftligt arbejde i dansk?

Billede
2. modul på DigiTek blev vi introduceret til Thinglink.com. Jeg har været begravet i stileretning og tænkte, at jeg måske kunne supplere individuelle feedforward-skemaer med en lille oversigt over generelle udfordringer i skriftlig dansk. Her har jeg brugt Thinglink. Jeg kan godt lide at man har det hele på een side og på den måde har et overblik. Måske ville Thinglink være bedre i en anden sammenhæng fx. i forbindelse med et billede som baggrund, hvor man så skal forklare forskellige elementer på billedet fx. i forbindelse med en billedanalyse. Jeg været lidt presset på tiden, så nu bliver forsøget med opgaveforsiden samt opgaveformuleringerne som baggrund. Jeg tror mine ordblinde elever vil synes det er rart med links og små videoer samlet ét sted, men mine voksne elever vil hellere have det hele på skrift. https://www.thinglink.com/scene/964958326632742913 Jeg skriver en kommentar, når mine elever har set oversigten. Jeg kan allerede nu se, at mine links virker dårligt, når man b...