Længe leve virtuel undervisning, når man har elever på Erasmus-ophold i London

Jeg har pt. 6 elever, der er på praktikophold i London. 4 af de 6 er svært ordblinde, så der er ingen vej uden om multimodal kommunikation med dem. De har en travl hverdag i London, da de kun er afsted i 3 uger og her skal nå at tilpasse sig sproget og den kulturelle kontekst. Der er ikke meget tid til lektier, så her har jeg forsøgt at sende dem et par videobeskeder og forklare, hvad vi har gennemgået hjemme. Jeg har brugt screencast-o-matic. Det kræver, at man ikke er forfængelig. Lyden er svingende og min stemme lidt skinger, men det er virkelig en super god og hurtig måde at samle flere beskeder på. Jeg har delt filmen med eleverne på klassen facebook-side. Efterfølgende gik det op for mig at resten af klassen også syntes, det var rart at høre timernes indhold gentaget.

I en Illeris-kontekst forsøger jeg via denne teknologi at formidle et indhold til elever på en måde, der er tilpasset deres forudsætninger og situation. Jeg ved, at de er motiveret for hurtigt at få et overblik over emnet, da det er meget vigtigt for dem ikke at komme bagud. Fordi de ikke skal læse en masse bliver de endnu mere motiveret. Desuden har jeg integreret en opgaven om deres hverdag i London. Opgaven giver eleverne mulighed for at fortælle om deres hverdag i London og samtidig bidrage til den undervisning, de ikke fysisk deltager i. Screencast-o-matic er envejskommunikation, men fordi det er delt med eleverne på facebook, giver kommentarfeltet dem mulighed for at spørge ind. I klasserummet på facebook er der kultur for at spørge om alt og derfor lærer de faktisk meget af hinandens spørgsmål. Det kræver naturligvis, at jeg jævnligt tjekker op på kommentarer og giver klare og tydelige svar.

Her et eksempel på en videobesked:

https://screencast-o-matic.com/watch/cbQ6Y2IXWD



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Blog - del 3: Vurdering og diskussion af løsning på min problemstilling

Blog - del 1: Kontekst og læringsteoretisk problemstilling