Første studiedag på modulet DigiTek på Metropol – glad, inspireret og forventningsfuld

Tirsdag d. 22. august var første studiedag på Metropol. Det er første gang siden 2009, hvor jeg afsluttede Pædagogikum, at jeg igen er tilbage på skolebænken for at blive oplyst, så jeg forhåbentlig kan bidrage til, at min undervisning fremadrettet er mere tilpasset den mediekultur og det samfund, der omgiver mine elever. Som erhvervsskolelærer er jeg én af mange på holdet, der skal ”løftes” med 10 ects point på et erhvervspædagogisk område.  Jeg har valgt området Digitale Teknologier.
Egentlig synes jeg selv, at min pædagogiske praksis bygger på mange digitale teknologier, der inddrager eleverne således, at meget af min undervisning ikke afspejler det industrisamfund, der beskrives af Trilling og Hood i teksten ”Skolen i vidensamfundet”. Derimod kan jeg (heldigvis) se mange ligheder mellem min undervisning og beskrivelsen af Vidensamfundets paradigmer.
Som dansklærer har jeg dagligt stor fokus på medier, da det udgør en af faget tre store fagområder. Det multimodale, der i min undervisning bl.a. manifesterer sig ved inddragelse af padlet, snap chat, timetoast, imovie, blogs, er en naturlig del af pensum, men ikke i lige så høj grad en naturlig del af min didaktiske tilgang elevernes læring. Det er derfor min forventning, at faget her vil ruste mig til eller skabe en større rutine i at benytte multimodalitet og web 2.0 som et didaktisk redskab.

Helt konkret har jeg pt. to forskellige elevgrupper: En ungdomsklasse på 29, hvoraf 15 er stærkt ordblinde. En ”voksenklasse”, heraf 2 ordblinde. Karakteristisk for voksenklasse er, at de ikke har gået i skole i mange år og nu skal gennemgøre en EUX. Fælles for de to elevgrupper er, at begge klasser er på studieåret af EUX Merkantilde, de er stærkt motiverede og ivrige efter at lære og (be)vise, at de er gode nok. Det kan give følgende udfordringer:

1. Hvordan kan jeg give dem tilstrækkelig og konstruktiv feedback på deres skriftlige arbejde (det skriftlige arbejde bliver en stor udfordring for særligt de ordblinde)?
2. Hvordan kan jeg nå at komme igennem alle læreplanens (Dansk A) områder på kun ét år, så jeg ikke taber eleverne i for meget teori og lange tekster – kan flipped classroom være svaret?
3. Hvordan kan jeg understøtte de voksnes livsbrede læring (jf. Peter Jarvis)?

Det er et par af de problemstillinger, der begynder at tegne sig i mit hoved.

Efter endt undervisning gik jeg fra undervisningen med en følelse af, at det her bliver sjovt og udfordrende og en mulighed for at udvikle nogle øvelser, som rent faktisk kan bruges i min egen praksis. Og det er vel i bund og grund også derfor, at jeg er underviser på en erhvervsuddannelse, fordi jeg i min egen undervisning brænder for, at teorien skal give mening i praksis.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Blog - del 3: Vurdering og diskussion af løsning på min problemstilling

Blog - del 1: Kontekst og læringsteoretisk problemstilling